Workshops

Mini - workshops

Workshop 1: SLIP STRESS OG SKAB RO VIA BEVIDST ÅNDEDRÆT


Vil du lære hvordan du kan bruge dit åndedræt til at regulere spændinger og uro i din krop og dit nervesystem?


BEVIDST VEJRTRÆKNING handler ikke om at trække vejret MERE, men at gøre det BEDRE.


Vores livsstil gør, at vi ofte begrænser vores vejrtrækning og glemmer det naturlige dybe åndedræt. I stedet trækker vi vejret overfladisk, for hurtigt og uden ordentlige udåndinger. Det betyder åndedrætsmusklen og brystkassen bliver usmidige, og vores celler ikke får den nødvendige ilt. Vi stresser vores eget system, bliver trætte, uoplagte og får ondt.


Åndedrættet har forbindelse til både krop og sind. Når du forbedrer dit åndedræt og trækker vejret bevidst, vil dit nervesystem blive beroliget, og du vil opleve forandringer både fysisk og mentalt.

Når vores vejrtrækning er dyb og flyder frit, er vi bedre i stand til at tage livet ind, bevare roen og agere på det, vi møder i en omskiftelig verden.


Gennem simple øvelser, som kombinerer den dybe vejrtrækning med bevægelse, blødgøres kroppen, så der skabes mere plads til dit åndedræt. Efter træningen vil du opleve, hvordan vejtrækningen flyder mere frit og der er plads til velvære og ro for tanker.


DATO 24/11 kl. 10.00-13.00


STED Hjerterummet. Blegbanken 3, Vejle

Alle workshops arbejder med at genetablere det naturlige grundåndedræt, som afslapper dit nervesystem. Derudover har de et forskelligt fokus, vi fordyber os i. Læs mere om hver enkelt herunder. 


Træningen foregår hovedsageligt liggende på måtter, og der tages hensyn til den enkelte deltagers tilstand og evt. begrænsninger.



PRIS 450 kr for en workshop  (Gælder ikke introaften med Tidslerne - se link) 


TILMELDING send mail til ane@bodystory.dk.  Herefter modtager du info om betaling og andet praktisk. Betaling sikrer din plads.  Betaling refunderes ikke, men pladsen kan videregives.



Workshop 2: VÆK DIN ÅNDEDRÆTSMUSKEL OG SKAB FORANDRINGER


Vil du lære hvordan du kan bruge dit åndedræt til at regulere spændinger og uro i din krop og dit nervesystem?

Åndedrættet har forbindelse til både krop og sind, så når du forbedrer dit åndedræt og trækker vejret bevidst, kan du opleve forandringer både fysisk og mentalt:

° Åndedrættet føles mere frit og ubesværet
° Mere indre ro - mindre stressfølelse og tankemylder
° Spændinger løsnes så du “lander” i din egen krop
° Du får en bedre kontakt til dig selv

Det gælder ikke om at trække vejret MERE, men at gøre det BEDRE. Vores livsstil gør, at vi ofte begrænser vores vejrtrækning og glemmer det naturlige dybe åndedræt. I stedet trækker vi vejret overfladisk, for hurtigt og uden ordentlige udåndinger. Det betyder åndedrætsmusklen bliver usmidig og vores celler ikke får den nødvendige ilt. Vi stresser vores eget system, bliver trætte og får ondt.

På denne workshop skal vi arbejde med at skabe kontakt til diafragma - vores åndedrætsmuskel. Finde ud af hvor den sidder og mærke hvordan den bevæger sig. Gennem simple øvelser og massage med bolde, vil vi skabe mere plads til åndedrættet og smidiggøre diafragma, så vi igen kan ånde frit.

DATO 25/11 kl. 18.00-21.00


STED Yogacenteret. Helligkorsgade 13, 2. sal, Kolding

Workshop 3: SLIP SPÆNDINGER I KROPPEN VIA BEVIDST ÅNDEDRÆT


Er du bevidst om sammenhængen mellem åndedræt og krop? Spændinger og smerte i nakke, lænd og skuldre kan meget vel skyldes et fastlåst åndedræt. Smerte kan også påvirke dit ånderæts kvalitet. Og omvendt kan et sundt åndedræt få din krop til at slappe af.

På denne workshop skal vi arbejde med især to muskler - åndedrætsmusklen (diafragma) og psoas (hoftebøjeren).

Åndedrætsmusklen sørger for vi trækker vejret. Er den anspændt og usmidig, trækker vi vejret overfladisk og skaber, uden vi opdager det, en slags skjult hyperventilation. Dermed får kroppen ikke tilført nok ilt, som jo er det cellerne lever af. Musklerne vil spænde op.

Psoasmusklen, som forbinder vores for- og bagside, kaldes også sjælens muskel. Den spænder op, når vi bliver påvirket følelsesmæssigt af travlhed, bekymringer og forskrækkelser. Er psoas overspændt betyder det ofte smerter i lænden.

Ved at kombinere åndedrættet med blide bevægelser og stræk, får vi skabt plads til åndedrættet igen. Der kommer ro på og åndedrættet bliver dybt. Vi blødgør først ryggen og maven og arbejder os stille og roligt i dybden og afspænder psoas. Til sidst afbalanceres nervesystemet og vi slutter i en afslappet, meditativ tilstand.

Kom og få renset ud i systemet, inden juletravlheden overfalder dig. Måske kan det endda lade sig gøre at undgå den.


DATO 09/12 kl. 18.00-21.00


STED Yogacenteret. Helligkorsgade 13, 2. sal, Kolding

INTROAFTEN til bevidst åndedræt i samarbejde med TIDSLERNE


Tidslerne er en patientforening for kræftramte, som arbejder med at rådgive både omkring konventionel og alternativ behandling af kræft.

Kolding-afdelingen har inviteret mit til at lave en introduktionsaften til bevidst åndedræt som et redskab til at komme igennem et kræftforløb. At bruge åndedrættet bevidst kan hjælpe mod angst, tankemylder, smerter og bekymringer.

Vi kommer til at arbejde med grundlæggende forståelse og teknikker, så det er aktuelt for alle, som gerne vil introduceres til dette redskab. Man behøver ikke have haft kræft.

Arrangementet er åbent for alle. Du kan læse mere og melde dig til arrangementet via linket her


DATO 31/10 kl. 19.00-21.30


STED  Almind Vestergade 3,  6051 Almind. Kolding.