Åndedrætstræning

Hvorfor træne sit åndedræt?

Når man taler om at træne sit åndedræt, griner nogle lidt og undrer sig, for vi trækker jo vejret automatisk. Og det er lige præcis problemet. For åndedrættet er autonomt, det passer sig selv og tilpasser sig vores situation. Det afspejler vores krops tilstand og følelser. Prøv fx at lægge mærke til, hvad der sker med dit åndedræt, hvis du bliver bange eller gal. Udfordringen med vores livsstil er, at mange  befinder sig i et pres, hvor de aldrig slapper rigtig af.


Det er der alle mulige gode grunde til. Måske har vi konstant for travlt, måske har vi ondt, måske bekymrer vi os, måske befinder vi os i en krise pga. sygdom, skilsmisse e.l.  Befinder vi os således i en presset situation, ændrer vores åndedræt kvalitet.  Sker det over lang tid, kan det blive en varig forandring - en dårlig vane. Det betyder åndedrætsmusklen og brystkassen bliver usmidige, og vores celler ikke får den nødvendige ilt. Vi trækker vejret mere overfladisk og opbygger måske en skjult hyperventilation. Vi stresser vores eget system, bliver trætte , uoplagte og får ondt. 


BEVIDST VEJRTRÆKNING handler derfor ikke om at trække vejret MERE, men at gøre det BEDRE.


Fordi åndedrættet er forbundet til en masse processer i vores krop, er det kroppens eget redskab til helbredelse og øget energiniveau. Når vi bliver bevidste om vores åndedræt, og det flyder frit, er vi bedre i stand til at udnytte ilten, hvilket gavner vores velbefindende. 


Åndedrættet er også nøglen til nuet.  Det er med indåndingen vi tager livet ind, og i udåndingen vi giver slip. På den måde kan vi hele tiden kan afbalancere os selv, hvis vi lærer at være opmærksomme på det. Når der er ro på vores nervesystem, er vi bedre i stand til agere hensigstmæssigt på det vi møder i en omskiftelig verden.  Man kan også sige åndedrættet forbinder og afbalancerer krop og sind.


Træningen foregår på små hold . Gennem simple øvelser, forbinder vi det dybe åndedræt med blide bevægelser, som alle kan være med til.  Du skal være iført tøj som ikke strammer, så din vejrtrækning kan bevæge sig frit og helt ned i maven. De fleste øvelser foregår liggende på en måtte, måske under et tæppe. Så du kan ligge i din egen lille vejrtræknings-boble og slappe af.  At træne på et hold giver en synergieffekt , fordi vi oparbejder en fælles energi, som hjælper med at holde fokus. Men du kan også sagtens lave øvelserne alene derhjemme og måske gøre dem til en del af din hverdag. Efter træningen vil du at føle dig afslappet og veltilpas. 

Vælger du at investere lidt tid i daglig træning, kan du opleve forandringer på mange planer, både fysisk og psykisk:


  • En mere ubesværet vejrtrækning
  • Indre ro og mindre stress
  • Færre smerter og spændinger
  • Mere energi og glæde
  • Forbedret fordøjelse
  • Bedre vægtregulering
  • At du kan give slip på spændinger og tanker
  • Opleve mere flow i dit liv
  • Større selvaccept, mere plads til dig