Åndedrætstræning

Hvorfor træne sit åndedræt?


Vores åndedræt er uløseligt forbundet med vores krop og sind. Kroppen påvirker åndedrættet og åndedrættet påvirker kroppen. Derfor har åndedrættet stor betydning for vores generelle velbefindende, og er det eneste effektive redskab vi altid har på os til at regulere vores tilstand. 


Som udgangspunkt er det autonomt og tilpasser sig konstant de situationer, vi befinder os i.  Helt som det skal være. 


Udfordringen er, hvis vi uden at bemærke det, begynder at trække vejret overfladisk, for hurtigt eller gennem munden. Alle ting en typisk reaktion, når vi møder travlhed, stress, angst, kriser, smerter , der betyder vores nervesystem går i aktion.

Sker det over lang tid, kan det blive en varig forandring - en dårlig vane. Det betyder åndedrætsmusklen og brystkassen bliver usmidige, og vores celler ikke får den nødvendige ilt. 


BEVIDST VEJRTRÆKNING handler derfor ikke om at trække vejret MERE, men at gøre det BEDRE. 



Hvad får jeg ud af det?


Fordi åndedrættet er forbundet til en masse processer i vores krop, er det kroppens eget redskab til helbredelse og øget energiniveau. Når vi bliver bevidste om vores åndedræt og det flyder frit, er vi bedre i stand til at udnytte ilten, hvilket gavner vores velbefindende. 


Åndedrættet er også nøglen til nuet.  Det er med indåndingen vi tager livet ind, og i udåndingen vi giver slip. På den måde kan vi hele tiden kan afbalancere os selv, hvis vi lærer at være opmærksomme på det. Når der er ro på vores nervesystem, er vi bedre i stand til agere hensigstmæssigt på det vi møder i en omskiftelig verden.  Man kan også sige åndedrættet forbinder og afbalancerer krop og sind.


  • En mere ubesværet vejrtrækning
  • Indre ro og mindre stress
  • Bedre søvnmønster
  • Færre smerter og spændinger
  • Mere energi og glæde
  • Forbedret fordøjelse
  • Bedre vægtregulering
  • At du kan give slip på spændinger og tanker
  • Opleve mere flow i dit liv
  • Større selvaccept, mere plads til dig



Hvordan foregår det?


Træningen foregår på små hold . Gennem simple øvelser, forbinder vi det dybe åndedræt med blide bevægelser, som alle kan være med til.  Du skal være iført tøj som ikke strammer, så din vejrtrækning kan bevæge sig frit og helt ned i maven. De fleste øvelser foregår liggende på en måtte, måske under et tæppe. Så du kan ligge i din egen lille vejrtræknings-boble og slappe af.  At træne på et hold giver en synergieffekt , fordi vi oparbejder en fælles energi, som hjælper med at holde fokus. Men du kan også sagtens lave øvelserne alene derhjemme og måske gøre dem til en del af din hverdag. Efter træningen vil du at føle dig afslappet og veltilpas.  Vælger du at investere lidt tid i daglig træning, kan du opleve forandringer på mange planer.

BODY | STORY

Ane Friis - Tlf. 28 15 57 54 -  ane@bodystory.dk