Åndedrætstræning

HVORFOR TRÆNE SIT ÅNDEDRÆT?



Åndedrættet er forbundet til en masse processer i vores krop og derfor kroppens eget redskab til at opretholde balance. Som udgangspunkt er åndedrættet autonomt og tilpasser sig konstant de situationer, vi befinder os i.  


Problemerne opstår, når vi reagerer på travlhed, stress, angst, kriser og smerter ved at trække vejret overfladisk, for hurtigt eller gennem munden. 

Bliver det en varig tilstand, bliver åndedrætsmusklen og brystkassen usmidige. Vores celler får ikke den nødvendige ilt, hvilket det resulterer i ubalancer.

Når vi får opløst spændinger i bindevævet og åndedrættet kan flyde frit, er vi bedre i stand til at udnytte ilten, hvilket gavner vores velbefindende. 


Åndedrættet er også nøglen til nuet. Når der er ro på vores nervesystem, er vi bedre i stand til agere hensigtsmæssigt på det vi møder i en omskiftelig verden

Bevidst vejrtrækning handler derfor ikke om at trække vejret MERE, men at gøre det BEDRE.

HVORDAN FOREGÅR DET? 

Træningen kan være 1:1 eller på små hold. Gennem simple øvelser, forbinder vi det dybe åndedræt med blide bevægelser.

Du skal være iført tøj som ikke strammer, så din vejrtrækning kan bevæge sig frit og helt ned i maven. De fleste øvelser foregår liggende på en måtte, måske under et tæppe. Så du kan ligge i din egen lille vejrtræknings-boble og slappe af. 


At træne på et hold giver en synergieffekt , fordi vi oparbejder en fælles energi, som hjælper med at holde fokus. Men du kan også sagtens lave øvelserne alene derhjemme og måske gøre dem til en del af din hverdag.


Efter træningen vil du at føle dig afslappet og veltilpas.  Vælger du at investere lidt tid i daglig træning, kan du opleve forandringer på mange planer.

I hele mit stressforløb, hvor jeg har prøvet en del forskellige metoder til afslapning, har vejrtrækningsøvelserne været det allerbedst værktøj for mig. Jeg bruger dem flere gange hver dag. Både som en lille fokuspause på arbejdet og derhjemme i længere sessioner. Jeg vil anbefale dig og metoden til kolleger og andre der mangler værktøjer.  


ANNE STOUGAARD

At gå til bevidst åndedræt har bevirket nogle fysiske og mentale “sidegevinster”. Fx er min mave meget mere følsom for hvad jeg putter i den. Samtidig mærker jeg, at jeg ikke finder mig i i hvad som helst mere.... er blevet bedre til at sige fra.






MARIANNE ZOFFMANN

Jeg deltager i åndedrætstræning for at finde ro, balance & nærvær til min travle krop. Kurset har givet mig en måde at få det bedste ud af mit åndedræt. Jeg bruger dagligt disse teknikker- meget simpelt, til lige at huske at få mig selv med. Det har i den grad hjulpet mig effektivt.



TINA HANSEN

Inhale the good shit

Exhale the bullshit 

Nogle døre åbnes bedst indefra,

åndedrættet kan være nøglen.